Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Biblioteket

Start > Sunt förnuft på Internet och på träffar

Sunt förnuft på Internet och på träffar

Tänk att Mugglarportalen är så mysigt och att man får så många nya vänner! Det känns jätteroligt, och ännu roligare är att så många av er också vill träffa varandra på riktigt. Det kan man till exempel göra på såkallade Mugglarportalen-träffar, som alla som vill får arrangera på vilken ort som passar bäst.

Det finns dock saker man måste tänka på när man pratar med folk på internet, och speciellt när man stämmer träff. Man kan nämligen inte tro på allt som okända människor påstår om sig själva och om annat. Detta gäller även på Mugglarportalen. Bara för att vi har ett forum med så trevliga medlemmar, så betyder det inte att man kan lita på de medlemmar man inte känner.

Så gå gärna på mysiga Mugglarportalen-träffar, men iakta försiktighet, sunt förnuft och tänk på punkterna nedan.

1. Berätta inte för mycket om dig själv

Berätta inte personlig information om dig själv för någon du inte har känt länge och inte litar på. Att beskriva dina intressen eller din favoritfärg är ingen fara, men ge aldrig ut ditt personnummer. Var också försiktig med uppgifter som din adress och ditt telefonnummer.

Om någon ber dig om för mycket personlig information, kontakta då Mugglarportalen Staff.

2. Håll träffar på allmän plats

När du ska gå på eller arrangera en träff, tänk på att det är säkrast att ses på allmän plats. Det kan vara ett café eller ett bibliotek, till exempel. Om någon föreslår att ni går hem till den personen kan det vara bara en kul grej, men det är inget du ska följa med på om aldrig har träffats förut. Säg nej, gå på fler träffar på allmän plats och lär känna varandra ordentligt först.

3. Berätta för någon vart du ska

Se till att någon vet att du ska på träffen, vart den hålls och när du kommer hem. Håll gärna kontakt med den personen under träffen.

4. Ta gärna med någon till en träff

Det är alltid okej att ha med sig föräldrar och kompisar på träffar, oavsett om de är medlemmar på Mugglarportalen eller inte. Arrangörer av seriösa träffar brukar uppskatta att föräldrar följer med till träffens början och ser att allt är okej.

5. Om något verkar konstigt, säg till

Om någon beter sig skrämmande, hotfullt eller på något sätt oroväckande, säg då till dina föräldrar och säg till Mugglarportalen Staff.