Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Biblioteket

Start > Staff

Personal

Rektor Lärare Prefekter
Biträdande rektor

Information

Staff är en grupp av personer som hjälper till att hålla ordning på hemsidan. De kan alla göra lite olika saker,som allt från att låsa trådar i forumet, till att koda på hemsidan. Vad man kan göra bero på vilken post man har. Här nedanför följer en förklaring och guide till de som finns här på Mugglarportalen.

Prefekter Prefekternas uppgift är att hålla ordning i forumen och exempelvis anslagstavlan. De kan låsa trådar, ge elevhemspoäng, dra av elevhemspoäng, ta bort inlägg, ändra rubriker och flytta trådar så att de hamnar i rätt kategori. Prefekterna ser även till att medlemmarna följer reglerna och kan rapportera om medlemmar missköter sig.
Lärare Lärare kan, utöver att göra allt det som prefekterna kan, även varna medlemmar som misskött sig, och i värsta fall stänga av medlemmar från hemsidan. De ser till att forumet hålls uppdaterat genom att förnya regelstickys, skriva nyheter om nya funktioner och de är även med och bestämmer om vad för innehåll som ska vara på hemsidan. De kan till exempel utöver att förändra regler komma på nya funktioner, men även avgöra om förslag från medlemmar borde gå vidare till rektorn eller inte.
Rektor Rektorn är den som styr över resten av Staff och kan göra allt som de kan, och utöver detta alltid har sista ordet i diskussioner om allt från regler till nytt innehåll. Rektorn är också den som kodar hemsidan och lägger till nya funktioner som kanske passar, fixar buggar och andra fel, osv. Rektorn är alltså den som har mest att göra. Biträdande rektor hjälper rektorn med utveckling och testning av nya funktioner.

De olika namnen på Staff, prefekt, lärare och rektor, är Harry Potter-inspirerade namn på poster som på andra hemsidor ofta går under namnen moderator, admin och webmaster. Det är alltså inga rollspelskaraktärer eller något som stämmer överens med hur exempelvis prefekterna fungerar i böckerna. Det Staff gör är att hålla ordning på hemsidan.

Staff väljs ut av lärare och rektor, och det sker när det finns ett behov av fler som hjälper till på sidan. Man kan inte ansöka om att bli prefekt, enda sättet att bli det är om man blir tillfrågad efter att lärare och rektor tycker att personen ifråga skulle göra ett bra jobb med att ta hand om forumet.

Det finns inga åldersgränser för att bli prefekt, inte heller finns det ett begränsat antal platser i varje elevhem. Det behövs inte väljas en kille och en tjej från varje elevhem som det görs i böckerna, utan personer väljs när det behövs, och då väljs de som passar. Det betyder att det kan dyka upp 5 nya prefekter från samma elevhem, om det nu råkar vara så att 5 nya prefekter behövs och de som visat sig passa bäst för jobbet alla råkar vara i det elevhemmet.

Det viktigaste är dock att Staff inte har något med Harry Potter-böckerna att göra, mer än de inspirerade namnen. Staff är de som tar hand om hemsidan och det är deras jobb, inte att i rollspel undervisa i ämnen för att de är lärare, eller liknande. De modererar bara hemsidan.

Om du tycker att staff har handlat något felaktigt, meddela gärna rektor om det i ett meddelande, och inte i forumet!