Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Ariana och Milou

Forum > Fanfiction > Ariana och Milou

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Ellpotter09
Elev

Avatar

+3


Ariana och Milou
Genre: Spänning
Rating: har du läst Harry Potter så klarar du det här.
Språk: Svenska
Färdigskriven: Nej!
Spoilers:Handlingen från tredje boken och lite från andra boken
När? Under Harry Potters tredje år men Arianas femte.
Var?Hemma och på Hogwarts

Du får jättegärna komma med konstruktiv kritik! (positiv kritik)

Huvudpersonen:
Namn: Ariana Brocklehurst
Ålder: 14
Familj: Mamma Stella och pappa Henry. Inga syskon.
Husdjur:Katten Milou

Prolog:Mm, doften av nybakat bröd är ljuvlig! Den tränger in genom springan mellan dörren och golvet och ända fram till mig. Jag vaknar med ett ryck men faller sedan tillbaka till kudden. Det är två dagar innan mitt femte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom och jag ska bara ta det lugnt. Milou har också känt doften av brödet. Den sköldpaddsfärgade katten sträcker på sig, buffar på mig med hennes fuktiga nos och tassar sedan ner ifrån den mjuka sängen och fram till den gamla trädörren. Ett litet jamande hörs ifrån henne när hon är framme. När Milou känner doften av bröd vet hon att det är frukost för matte och när det är frukost för matte så får hon också mat.
-Lugn, säger jag med en gäspning. Jag ska öppna!
Med en suck reser jag mig och går fram till dörren. Milou rusar ut precis när dörren öppnas men stannar och väntar på mig när hon kommit halvvägs ner för trappan. Jag ska precis böja mig ner för att klappa henne när ett tjut hörs nerifrån köket.
Milou rusar upp för trappan av rädsla och jag rusar ner av rädsla.
Tänk om någon är skadad?
Väl inne i köket sitter pappa med The Daily Prophet i ena handen och en ostmacka i den andra. Han är alldeles blek.
-Pappa, vad har hänt? frågar jag förskräckt.
Det tar tid innan han svarar men till slut öppnar han munnen och börjar tala.
-Sirius Black har rymt från Azkaban.

Kapitel 1.

Spoiler:
Tryck här för att visa!-S-s-irius Black? Jag står som fastfrusen och stirrar på tidningen.

Sirius Black var en iskall mördare som hade mördat 13 personer med bara en förbannelse. Varav 12 av dem hade varit mugglare. Pappa hade kommit till platsen där morden hade skett precis efter och ändrat minnet på mugglarna som var vittnen till morden eftersom att han jobbade på ministeriet. Veckorna efter hade han inte varit sig själv och han vägrade att tala om något för mig. Inte då och inte efter de där veckorna. Men jag har ändå snappat upp några saker när pappa och mamma trodde att jag sov och när jag läste i tidningen. Bland annat att trollkarlen han dödade hade varit hans vän.

Precis när jag skulle fråga om hur han hade kunnat rymma, från Azkaban är ju det i princip omöjligt att rymma, kommer mamma in i rummet bärandes på tvätten.
-Har du sovit gott? Det var väl härligt med sovmorgon! Förresten, ugglan med boklistan har kommit! När du ätit upp kan du kanske hjälpa till med… men herregud vad har hänt! mamma skriker till när hon ser mitt och pappas bedrövade ansikten.
Pappa pekar på tidningen och mamma rycker åt sig den. Hennes ansikte blir blekare och blekare ju längre ner hennes ögon kommer.

När texten är slut så vänder hon sig emot mig och säger:
-Ariana vännen, kan inte du gå och läsa brevet från Hogwarts? med ett matt försök till leende.
Jag tänker först argumentera emot men mamma och pappa ser så förstörda ut att jag låter bli. Jag kommer säkert att kunna tjuvlyssna senare.

Jag går därför direkt in till det lilla, blåa köket. Där sitter en brun, ståtlig kattuggla i det öppna fönstret. I näbben har ugglan ett brev med Hogwarts sigill på. Jag tar brevet och viskar ett litet tack. Den ståtliga ugglan vänder sig om och flyger iväg medans jag öppnar brevet. Första pergamentet är det vanliga om att terminen börjar den 1 september. Och att det är vissa i årskursen har blivit prefekter. Men inte jag. Jag tar upp det andra pergamentet. Men boklistan är inte heller så jätteintressant. Bara 3 nya böcker:

Grundhandboken om förvandlingar (årskurs 5)
Monsterboken om monster
Praktisk försvarsmagi och dess användning mot svartkonster (del 1)

Jag suckar och börjar gå mot dörren, för att tjuvlyssna..

-Dementorer på hogwarts?! Tänk om det händer något med någon elev? Tänk om det händer något med Ariana?! mamma som brukar vara så lugn är nu hysterisk. Hon nästan skriker.
-Lugn nu Stella, tror du verkligen att Dumbledore skulle låta det hända?
-Men risken finns ju Henry, ska vi verkligen släppa iväg Ariana? Förra året blev ju elever förstenade och nu det här?

Jag flämtar till och råkar trycka upp dörren. Jag faller ut på golvet framför dem.
-Ariana! Hur mycket har du hört? pappa låter sträng på rösten, och Milou som har vågat sig ner för trappan springer upp igen.
-I-inte så mycket, säger jag darrande. Men jag måste få åka tillbaka till Hogwarts! Det är GET-prov i år!
-Ariana, din säkerhet går först, säger mamma och tittar på mig.
-Men jag måste gå i år! säger jag med betoning på “måste”.
Sedan springer jag upp på mitt rum. Dumma mamma och pappa!


Milou sitter i den gröna fåtöljen i mitt rum och slickar sina tassar. Jag ger henne en arg blick, varför ska hon ha det så lätt?! Men jag ångrar mig genast och hela jag fylls av dåligt samvete.
-Förlåt Milou, mumlar jag medans jag går fram till katten och kliar henne bakom örat. Sedan så kastar jag mig i sängen. Tårarna bränner bakom ögonlocken. Skulle mamma och pappa stoppa mig från en bra framtid? Jag vill ju ha bra betyg och sedan ett bra jobb. Jag släpper fram tårarna och borrar ner huvudet i kudden.

När jag slutat gråta så hör jag hur mina föräldrar grälar. Men det låter som om det blir lugnare och lugnare. Till slut så tystnar det helt och jag hör steg i trappan. Jag torkar tårarna och sätter mig upp. Mamma kommer in i mitt rum.
-Ariana? Pappa och jag har pratat och han tycker att du ska få gå till hogwarts men jag..
-Men du?
-Du kan få gå om du uppför dig och är försiktig! Black är farlig!
-Såklart jag ska vara! Tack mamma! Jag gråter nästan igen fast nu av lycka.
-Då får vi väl gå till diagongränden imorgon, säger mamma med ett litet leende. Hur många nya böcker var det förresten?


Så, vad tycker ni? Ska jag skriva mer?

Tack till Mintygirl89 som hjälpte mig att få modet som gjorde att jag lade upp det här på mugglarportalen! ♥

12 okt, 2021 17:08

Detta inlägg ändrades senast 2021-10-12 kl. 17:48
Antal ändringar: 2

Mintygirl89
Elev

Avatar

+1


Det verkar lovande! Ett förslag är att du skriver flera kapitel, så du har några på lager, ifall idétorkan slår till.

Tips:

-Sirius Black har rymt från azkaban.


Azkaban är ett namn, så skriv med stor bokstav.

-Sirius Black har rymt från Azkaban.





Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

12 okt, 2021 17:41

Ellpotter09
Elev

Avatar

+2


Mintygirl89
Spoiler:
Tryck här för att visa!Tack för att du ville läsa! ♥
Också tack för stavningstipset! Jag glömmer den där stora bokstaven ibland!

Bra idé med kapitlen! Har faktiskt några på lager nu.


Kapitel 2: Diagongränden

-Wow.
Jag lösgör mig ur mammas grepp och tittar storögt på den vackra kvasten i skyltfönstret framför mig. Jag har aldrig varit med i något quidditchlag. Såklart så testade jag som alla förstaårselever mitt första år på hogwarts men då blev jag retad för att jag ramlade av hela tiden. Sen dess har jag inte spelat någon quidditch. Jag skakar på huvudet för att få bort alla minnen. Sedan läser jag på skylten till kvasten.
-Gud vad den kostar mycket, viskar jag för mig själv.
-Ja eller hur! två röster hörs i korus bakom mig och jag hoppar till och vänder mig om.
-Fred och George! Vad ni skrämde mig! säger jag till weasley-tvillingarna bakom mig.
-Förlåt Ariana! Hejdå! säger de snabbt och springer iväg.

Fred och George går i min årskurs. De hittar alltid på en massa bus och ibland har jag fått vara med. Som när vi kastade stinkbomber in på Filch kontor. Och den gången då jag hjälpte till att ta mat från köket. Fast det var inte så svårt. Alferna var rätt snälla.

Jag ler och skakar på huvudet. Sen går jag bort till mamma som viftar med handen.
-Varför tog det så lång tid? Du gillar väl inte racerkvastar?
Jag rycker på axlarna och styr sedan bestämt bort mot Det magiska menageriet för att köpa kattgodis till Milou.

På väg till affären så kikar mamma på klockan.
-Ojdå! Vad tiden har gått snabbt! Kan inte du köpa kattgodis så köper jag dina böcker? Ok? Hejdå!
Typiskt mamma att inte vänta på svar innan hon går. Men jag går ändå in själv i den lilla butiken.

Framme vi disken står två personer jag känner igen. Harry Potter och Ron Weasley. De går i samma elevhem som jag fast i en annan årskurs.
-Hej! säger jag när jag har gått fram till dem.
De vänder sej om och hejar till mig. Sedan går de ut med någon slags medicin i handen. Antagligen till Rons råtta. Den ser otroligt sjuk ut.
-Kan jag hjälpa dig? häxan som jobbar i affären frågar snällt.
-Ja tack! En påse kattgodis, svarar jag.

Väl ute ur affären styr jag stegen bort mot Flourish och Blotts för att möta mamma.
- Nu har vi bara en sak kvar att göra! säger hon upphetsat när vi möts.
-Vad? frågar jag.
-Fika! säger mamma med ett stort leende.





Ganska kort kapitel men det får duga. Kom gärna med konstruktiv kritik! Detta är min första fanfiction!

16 okt, 2021 12:59

Detta inlägg ändrades senast 2021-10-20 kl. 19:24
Antal ändringar: 2

Avis Fortunae
Elev

Avatar

+1


Du skriver så bra, på en hel massa sätt! Man kan inte tro att det är din första fanfiction. Du måste ha skrivit många texter och berättelser?

De vänder sej om och hejar till mig. Sedan går de ut med någon slags medicin i handen. Antagligen till Rons råtta. Den ser otroligt sjuk ut.

Gillar hur du väver in händelserna från boken, så där lite på sidan av.

Slutet på kapitlet är också bra, den mysiga vändpunkten med fika.

Svårt att ge konstruktiv kritik annat än små tekniska grejer som stor bokstav på namn och sådant. Men ett ord jag tycker man kan försöka hitta synonymer till är kolla. Det finns så många roliga ord att variera det med På väg till affären så kollar mamma på klockan kan du kika på om du vill.

Spännande att se hur det går för Ariana och Milou. Titeln hintar ju om att även Milou kommer att bli en viktig person i handlingen

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

18 okt, 2021 19:46

Ellpotter09
Elev

Avatar

+1


Avis Fortunae
Spoiler:
Tryck här för att visa!Nämen tack vad snäll du är! ♥ Ja, jag har skrivit ganska många berättelser innan men ingen fanfiction!

Roligt att du lade märke till detaljerna som jag "vävde in" från HP-böckerna!

Tack för tipset med att kolla upp synonymer till "Kolla"!


Mintygirl89
Spoiler:
Tryck här för att visa!Hoppas att du gillar det här kapitlet!








Kapitel 3.
Milou vandrar omkring bland högarna av kläder och böcker som ska med till Hogwarts. Konstigt att jag aldrig kommer ihåg att packa innan. Jag brukar alltid behöva göra det kvällen före. Även läxor.. Jag suckar och lägger mig på sängen. Mamma ville ha ett långt “Mamma och dotter-snack” på cafeét. Fast det handlade bara om att jag skulle vara försiktig med dementorerna och INTE göra en massa bus med Weasley-tvillingarna. Och typ en timmes långt föredrag om betyg. När vi äntligen kom hem hade jag börjat titta på mina nyinköpta böcker. Det tog lång tid innan jag kunde öppna den ena eftersom den försökte bita av mig min hand. Milou sprang runt, runt och råkade stöta till bokryggen på den monsterliknande boken. Då stannade boken tvärt och jag fick en intressant läsning. Så nu är boken förlåten. Den var faktiskt riktigt bra! Efter att jag hade läst några sidor i den ropade mamma att det var mat. Men nu är jag på mitt rum igen. Och packar min koffert..

Efter en halvtimme är packningen klar. Och efter en till halvtimme sover jag. Mamma kom upp på mitt rum precis när jag stängde kofferten och beordrade mig att gå till sängs. Jag sa att jag inte var trött men mamma vann. Såklart.

Riiing, riiing. Väckarklockan ringer tidigt på morgonen. För tidigt. Jag gäspar och reser mig upp. Sen kommer jag på vad det är för dag och kastar av mig täcket. Milou som har sovit vid mina fötter flyger iväg men landar mjukt på sina små tassar.
-Förlåt! säger jag och ger henne lite kattgodis till tröst. Jag bli förlåten direkt. Mina kläder som jag ska ha idag ligger på en blåmålad stol som är så gammal att färgen börjat flagna. Jag drar på mig den randiga tröjan, de slitna jeansen och mina prickiga strumpor. Sedan tassar jag och Milou ner för trappan och in till matrummet som också fungerar som vardagsrum.
-Är allt packat och klart gumman? mamma frågar medans hon brer på jordnötssmör på en skiva bröd.
-Allt klart, säger jag och gäspar.
-Mjau, hörs ifrån Milou. Det låter som om hon instämmer.
-Det är bra det katten, skrockar pappa. Man kan nästan tro att han är en gammal gubbe.

Efter en lång, härlig och pratsam frukost måste vi gå. Milou kryper in i en liten flätad korg och jag hämtar min koffert. Sedan bär det av mot perrong 9 ¾.

När vi har kommit fram till perrongen så släpper mamma inte taget om mig. Hon står still och kramar mig. Pappa ger henne en liten blick som säger “Hon måste få åka” och då släpper mamma greppet om mig.
-Ta hand om dig nu! säger hon efter mig när jag går mot det röda ångloket.
-Jadå mamma! Ses till jul! svarar jag.
Sedan går jag på tåget.

Det är svårt att hitta en ledig kupé. Nästan alla är fulla med folk och jag som gick på sent har det extra svårt att hitta en plats. Jag går förbi flera vagnar men hittar tillslut en vagn som inte är fullsatt. Det sitter bara en person där. Sophia. Sophia går i samma årskurs som mig men går i Hufflepuff.
-Hej! Kan jag sitta här? frågar jag.
-Absolut! svarar hon och flyttar på en bur med en vacker uggla med kastanjebruna ögon i.
Jag ler och går in i den hemtrevliga vagnen som doftar av chokladgrodor och pumpapastejer.
-Är du taggad inför femte året? frågar Sophia medans jag lägger upp mitt bagage på bagagehyllan och öppnar buren som Milou sitter i.
-Ja, absolut! svarar jag och sätter mig ner framför Sophia.
-Du är inte nervös inför proven då?
-Jo, lite.. men jag har inte tänkt så mycket på det, säger jag lite tveksamt.
-Inte jag heller, jag har njutit av sommarlovet! när hon säger det sätter hon sig i en bekväm ställning och lägger händerna bakom huvudet. Då råkar hon ramla och åker ner på golvet.
-Mmm, vad skönt, säger jag med ett fniss. Fnisset växer sig större och större och tillslut exploderar ett härligt bubblande skratt ut. Vi fortsätter skratta en lång stund men helt plötsligt är det som om en isande vind griper tag om mitt hjärta. Allt hemskt som någonsin hänt mig väller fram. När jag var på farfars begravning, när min första katt dog, alla gånger då jag har känt mig ledsen. Det känns som om jag aldrig mer kommer att bli glad. En mörk skepnad syns utanför fönstret i kupeén, men från ingenstans kommer ett starkt ljussken fram och varelsen försvinner. Eller det var från kupeén mittemot min och Sophias kupé ljuset kom ifrån. Kylan börjar sakta att försvinna och jag vänder mig om för att se hur det har gått med Milou, Sophias uggla och Sophia själv.
-G-gick det bra? frågar jag stammande.
-Tror det, svarar Sophia med samma darrande röst som jag. Hon är kallsvettig och hennes vackra bruna ögon är uppspärrade.
-Vad var det egentligen? frågar hon när hon satt sig upp.
-Jag vet inte, svarar jag. Sedan sitter vi där. Tysta och tankfulla ända tills tåget har stannat och vi börjar gå av. Vi kliver på en vagn och väntar på att den ska börja åka. Efter några minuter åker vagnen framåt och tillslut skymtar man ett stort slott och jag kan pusta ut. Något är iallafall som vanligt.



Förlåt för den långa pausen! Har haft väldigt mycket att göra så jag har inte hunnit! Säg gärna till om det är något du tycker är konstigt!

26 okt, 2021 20:03

Avis Fortunae
Elev

Avatar

+1


Verkligen superbra. Både hur miljön och känslorna beskrivs. Och vad bra det blev med 'kikar' på klockan i förra kapitlet. I detta hittar jag inget liknande tips.

Så bra beskrivet med känslorna på slutet. Vi som läst böckerna anar ju vad det är som drabbar dem! Hoppas Lupin finns nära till hands med choklad!

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

27 okt, 2021 05:40

Ellpotter09
Elev

Avatar

+1


Hej!
Förlåt för att jag inte har lagt ut, har inte haft möjlighet att skriva så mycket denna vecka!

4 nov, 2021 20:17

Avis Fortunae
Elev

Avatar

+1


Så är det ibland. Kapitlen får komma när det finns tid. Den som väntar på något gott

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

4 nov, 2021 20:19

Ellpotter09
Elev

Avatar

+1


Avis Fortunae
Spoiler:
Tryck här för att visa!Tack för din feedback och ditt tålamod på berättelsen!♥ ♥ ♥



Mintygirl89
Spoiler:
Tryck här för att visa!Hoppas att du gillar detta kapitel! ♥


Förlåt igen för den långa väntetiden! ♥ Ska försöka skriva lite snabbare!

Kapitel 4.
Väl inne i stora salen så skiljs jag och Sophia åt och vi går åt olika håll mot våra egna elevhemsbord. Jag sätter mig lite vid sidan av, jag känner inte så många.
När jag satt mig slås dörren upp och förstaårseleverna tågar in på rad med McGonagall i täten. Jag ler och minns min egen sortering:

-Sluta knuffas!
- Vad gör man på sorteringen?
-Man slåss mot monster!
-Sluta, du skräms!
Det var trångt i hallen men på något underligt sätt lyckades vi ställa oss på två led. Eller, det var ju inte underligare än att det svävade omkring spöken och att vi skulle lära oss magi.
-Det finns fyra elevhem. Slytherin, Hufflepuff, Gryffindor och Ravenclaw, Professor McGonagall talade med tydlig röst men jag lyssnade inte så mycket. Hur kan man göra det när man befinner sig bland spöken, uråldrig magi och ett gäng skräckslagna barn? Själv var jag inte rädd. Bara spänd inför sorteringen.
När professor McGonagall hade slutat prata gick vi in i stora salen. Om jag tyckte att det var för många människor på alla släktmiddagar hemma så var det ingenting mot det här. Hundratals barn och vuxna i alla åldrar satt vid fem olika bord. Fyra långa och ett lite kortare.
När vi stannar står vi framför en fransig och sliten hatt. Precis innan alla förvånade viskningar bröt ut bröt istället en sång ut. Inte från en människa utan från den slitna hatten. Jag hann inte lyssna på allt men fick iallafall veta lite mer om de olika elevhemmen!
När hatten hade sjungit klart och alla applåderat färdigt tog professor McGonagall fram en lång pergamentrulle.
-Jag vill att ni sätter er på pallen när ert namn ropas upp, sa Professor Mcgonagall med hennes tydliga stämma. Medans professorn läste upp namnen på A tittade jag upp mot det korta bordet som stod framför mig. Där satt alla professorer och rektorn också. Eller jag antog att trollkarlen i mitten var rektor eftersom han satt på en lite större stol och att han satt i mitten. Och när jag tänkte efter så har jag nog något chokladgrodekort med honom.
-Brocklehurst, Ariana! jag rycker till när mitt namn hörs, jag såg också hur Dumbledore ryckte till, men jag tänkte inte mer på det utan jag gick fram till den lilla pallen där hatten stod. Allt blev svart när hatten sattes på mitt huvud och en röst började tala:
-Jag ser att du är modig och att du vågar säga vad vill, nej, det här var inget svårt val, GRYFFINDOR! Ett av borden började applådera kraftigt när hatten hade skrikit ut det sista.
Jag kände mig glad. Mamma hade varit i Hufflepuff och pappa i Ravenclaw så det kändes lite roligt att testa något nytt om man kan säga så.


När sorteringen är slut håller Dumbledore ett tal. Han har ett kortfattat tal men jag vet att det långa talet kommer efter maten. När faten framför mig fylls med kyckling, potatis, ärtor, pajer, mintpastiller, ja, allt gott du kan tänka dig, hugger jag in.
När maten är uppäten dyker efterrätten upp men när desserten är borta reser sig Dumbledore upp och börjar tala:
-Välkomna och välkomna tillbaka till ännu ett år på Hogwarts! Som ni säkert vet har Sirius Black rymt från azkaban, ett sus hörs i salen när alla elever drar efter andan men Dumbledore fortsätter:
-Därför kommer dementorer att vakta ingångarna till Hogwarts detta skolår. Och för att förvarna, dementorer är inte att leka med! Men nu, gå till era sängar som väntar på er!
Applåder hörs men även skrapet från bänkarna som skjuts undan och elever som börjar gå ut från salen. Själv väntar jag tills nästan alla har gått. Då är det mycket lugnare.

20 nov, 2021 11:53

Avis Fortunae
Elev

Avatar

+1


Fint kapitel som alltid! Och berättelsen byggs på ... Sirius Black har rymt från Azkaban. Ska bli spännande att se hur berättelsen utvecklar sig från Arianas perspektiv. Och Milous, förstås - även om hon av naturliga skäl inte är med i just det här kapitlet.

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

20 nov, 2021 13:18

1 2

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Ariana och Milou

Du får inte svara på den här tråden.