Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

När alla vet om

Forum > Fanfiction > När alla vet om

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Jupiter
Elev

Avatar

+3


Hej! Jag är ny här, men tänkte posta en FF, så här kommer lite info :

Namn:När alla vet om.
Handling: Det handlar om att komma som mugglarfödd till Hogwarts när alla känner till Harrys äventyr även i mugglarvärlden.
Rating:Barntillåten
Färdigskriven:Nej, har ett synopsis, men inte mer en så.
Antal kapitel :Oklart.
Spoiler:Ja, för alla böcker inklusive Cursed child


Hoppas ni gillade det, jag tar gärna emot konstruktiv kritik för att inte göra om mina misstag, nytt kapitel kommer någon annan gång
Spoiler:
Tryck här för att visa!                             Kapitel 1
Leo tittade ut genom fönstret, och insåg hir misslyckat hans sommarlov var; - Varje morgon hade han gått upp klockan 11, hällt upp mjölk och chokladflingor, släpat sig till soffan och spelat Xbox tills mamma och pappa kommit hem. De dagar när det regnat hade det inte känts så dåligt, men dagar som idag, när solens strålar silade sig in genom de otvättade fönsterrutorna, och man hörde andra barn skratta och skrika när de lekte i lekplatsen ett kvarter bort, kändes det som om han försummade hela sitt sommarlov. Precis som alla andra soliga dagar övervägde han att gå ut och hitta på med, och precis som alla andra soliga dagar bestämde han sig för att inte göra det. Han gick in i TV-rummet och drog för gardinerna för att ljuset inte skulle lysa på Teven.


Dagen flöt på som den brukade; han levlade upp till level 89, och köpte en ny spikklubba, men annars inget annorlunda. Han skulle precis gå ut till köket och ta en skinkmacka, när en liten smäll hördes utanför ytterdörren, och det ringde på.
Leo rynkade på pannan, han förstod inte vem det kunde vara klockan (han kastade en snabb blick på sitt armandsur) fyra en arbetsdag. I vilket fall reste han sig för att gå och öppna. När han öppnade var det bara en tanke som susade genom hans huvud : - Hur skulle han ringa polisen obemärkt. Mannen som stod utanför hade ett linne med ett lejon på och en rosa kjol, dessutom höll han in en pinne med några guldsträck på. Leo tänkte snabbt, och tyckte sig minnas att han hade läst att man skulle agera vanligt om man stötte på en galning, därför sa han, med något darr på rösten: "H-h-hej." Mannen Svarade med en vänlig röst:" Goddag, är det du som är Leo Cole. Han nickade försiktigt och undrade vad den här konstiga snubben ville honom. " Hooper", sa mannen, och sträckte ut handen.  "Nicholas Hooper."

När Leo hade försäkrat sig om att mannen inte var farlig, bara konstig, hade han skjutit bort alla
gamla tidningar och plastpåsar från bordet, och bett Mr. Hooper att sitta ner.
"Som jag har förstått det är du ensam hemma."
Leo nickade.
"Det är en... Hrm...lite ovanlig sak jag ska berätta för er, så det är nog bra om dina föräldrar är med."
Leo förstod ingenting;- Vad var det Mr. Hooper skulle berätta. I vilket fall orkade han inte vänta en timme tills mamma kom hem.
"Kan du inte berätta nu?" Bad han, och lade hastigt till: "Jag lovar att ta det lugnt."
"Nja... Jo.. Jag kunde kanske..."
"Kom igen..."
"Okej då, om du lovar att inte få panik."
Leo nickade.
"Har du hört talas om Hogwarts?"
Hogwarts? Leo hade såklart hört talas om Hogwarts, men för att vara helt säker på att de tänkte på samma sak.
"Är-Ät det inte där Harry Potter får lära sog att flyga på kvast?"
Mr Hooper nickade;"Jo du förstår, Hogwarts finns på riktigt.



Hoppas ni gillade det, jag tar gärna emot konstruktiv kritik för att inte göra om mina misstag, nytt kapitel kommer någon annan gång


"BECAUSE EVEN IF TELLING U ALL MY SECRETS CAN'T BE MY TOP PRIORITIY I PROMISE THAT PROTECTING U ALWAYS WILL BE."

23 aug, 2019 22:55

Detta inlägg ändrades senast 2019-10-13 kl. 18:48
Antal ändringar: 3

Avis Fortunae *
Elev

Avatar


Jag var helt fast redan efter de första meningarna! Superbra med alla detaljer som väcker så mycket frågor. Smutsiga fönsterrutor, plastpåsar på bordet ... undrar varför huvudpersonen alltid bestämmer sig för att stanna inne. Om föräldrarna är tvungna att jobba hela lovet. Och så vidare. Precis som ett bra inledningskapitel ska vara!

Du skrev att du gärna tar emot konstruktiv kritik. Ett tips är att byta rad vid repliker:

Leo tänkte snabbt, och tyckte sig minnas att han hade läst att man skulle agera vanligt om man stötte på en galning, så därför sa han, med något darr på rösten:
"H-h-hej." Mannen svarade med en vänlig röst:
"Goddag, är det du som är Leo Cole?" Han nickade försiktigt och undrade vad den här konstiga snubben ville honom.
"Hooper", sa mannen, och sträckte ut handen. "Nicholas Hooper."


Vad kommer att hända nu, när han fått information om Hogwarts? Ser fram emot fortsättningen Hoppas någon annan gång är snart!

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

24 aug, 2019 21:54

Pride Potter
Elev

Avatar


Den här låter väldigt spännande! Som Avis Fortunae * skriver är det bra att byta rad mellan repliker, det blir svårt att läsa annars

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F841dc70662bd0c14fe29a7b38cb7fe37%2F04e4856703d04f05-6f%2Fs400x600%2F68c00b60cf657fcd8750d01bbebbe10971ca9672.gifvhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.gifer.com%2FFlqn.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F238184626%2Foriginal.gif

24 aug, 2019 23:08

Jupiter
Elev

Avatar

+1

Detta inlägg gav 5 poäng till Hufflepuff!

Tack så hemskt mycket för era kommentarer Avis Fortunae * och Pride Potter! Ni har rätt i att det är bra att byta rad mellan repliker, ska försöka tänka på det. Hoppas ni gillar det här kapitlet också!
Spoiler:
Tryck här för att visa!Kapitel 2

  Leo blinkade till några gånger. Den här "Mr. Hooper" måste vara en psykopat. Han hade bestämt för sig att det var en jätte med massa skägg som kom och hämtade folk till Hogwarts. Nej, vad var det han tänkte på! Hogwarts fanns inte över huvud taget! Och om det hade funnits hade inte han, Leo, med världens tråkigaste liv komma in där. Det borde vara Alex, den konstiga tjejen i klassen ovanför som var helt galen i Harry Potter, eller något annat Harryhead, eller vad de nu kallades. 

Å andra sidan hade det hänt konstiga saker runt honom, som den gången när han var liten och tappade kontroll över cykeln och plötsligt befann sig på andra sidan motorvägen. Hans föräldrar hade sagt att det bara var fantasier och till slut hade han också trott de. 

Hur som helst verkade Mr.Hooper inte vara farlig så det skulle inte skada om han frågade lite mer… Men han måste se till så att det inte lät som om han trodde på honom. Dessutom sa han ju aldrig att det var Leo som skulle dit. Ja, det verkade som en vettig första fråga. 

"Varför berättar du det för mig?"  Frågade han hoppfull, hälften skeptisk. 

"Det är väl ändå ganska självklart?" Mr.Hooper höjde på ögonbrynen. 

Leo ryckte på axlarna.

"Så du tror mig alltså inte?" Mr. Hooper log lite. 

Leo ryckte på axlarna igen. 

"Kan du berätta en historia när du fått något konstigt att hända?" 

"Eehh… Visst…" 

Leo berättade om Cykelincidenten, och Mr. Hooper nickade förstående. 

"Önskade du intensivt att du var på andra sidan vägen?" 

"Ehhh...Jag antar det, jag skulle ju dött om jag körde rätt ut på vägen." 

Mr. Hooper log. 

"Titta på det här, och kom ihåg, du lovade att inte få panik."

Leo nickade, skulle han få se magi nu? 

Mr. Hooper ställde sig upp, Leo tittade noga.

Ett svagt pang hördes, och Mr. Hooper försvann. 

Leo tittade sig vilt omkring, när han kände ett knack på axeln. Leo ryckte till. 

"Hur gjorde du det där!?" 

"Spöktransferens, du får lära dig det under ditt sjätte år." 

"Så-så jag ska till Hogwarts?" 

"Ja, om du vill så?" 

Om han ville!? Det var klart att han ville! 

Bort från tråkiga ämnen, bort från föräldrar som jobbade över och fryspizza till middag.

"Det är klart jag vill!" 

"Så nu tror du mig?"

Leo stelnade till, tänk om det faktiskt inte var sant. 

" Har du fler bevis?" Frågade han försiktigt. 

"Vad vill du se?" 

"Jag vet inte…" Leo tänkte efter; "Du kanske kan… få något att flyga." 

Mr. Hooper tog fram pinnen, son Leo nu insåg måste vara en trollstav. Han pekade på en tidning på andra sidan bordet med den och mumlade några ord, Leo tittade noga på tidningen, och hur den långsamt  svävade upp mot taket. 

Det behövdes inget mer för att övertyga Leo, Hogwarts fanns det var bara så. 

"Jag tror dig, men jag förstår inte hur vi ska få mina föräldrar att tro på det."

Nu när Leo sa det högt insåg han det;Hans föräldrar skulle aldrig låta honom åka. 

Mr. Hooper verkade se hur Leo kände sig, och sa tröstande: "Jag jobbar med det här, och tro mig när jag säger att  jag kan övertyga de."

Leo nickade, och sedan sa han:

"De kommer hem om ungefär en halvtimme, skulle ni vilja ha lite te?" 




Cirka 35 minuter senare hördes ljudet av en bil på uppfarten utanför, och Leo reste sig nervöst upp, att förklara för hans föräldrar varför en konstigt klädd man befann sig i deras kök. 

Mr. Hooper hejdade honom. 

" Det är bättre att jag gör det." Sa han,och Leo som inte ville vara ohövlig satte sig ner. 

Handtaget vreds om, och Mr, och Mrs Cole kom in. 

Mrs Cole hade Mörkbrunt vågigt hår, blåa ögon och ett smalt ansikte. Leo hade hennes ögon och hårfärg, men, precis som Mr. Cole ett runt ansikte och breda axlar. 

"Goddag." Sa Mr. Hooper, och sträckte fram handen. Sedan började han prata. 


Det tog säkert en timme innan Mr. Hooper lyckats övertyga Leos föräldrar och de kunde sätta sig ner och prata. 


"Jag förstår att det kom som en chock för er, men nu när vi kan prata lugnt och sansat tänkte jag att jag ska förklara en del saker för er." 

Alla nickade. 

"Först och främst måste jag be er om en sak." 

"Vad då?" Frågade Leo

"Att inte berätta det här för en enda person, varken släkting eller kompis." 

Leo nickade igen. Han hade ingen anledning att berätta för någon om det här. 

"Sedan måste ni handla skolgrejer. Ni kan växla till trollkarlspengar på gringotts i Diagongränden , där köper ni även allt annat på listan."

Han räckte fram en lista, och en karta. 

"På baksidan av kartan står det hur ni kommer in i Diagongränden." 

I ungefär två timmar förklarade Mr. Hooper olika saker som t.ex hur många pund det gick på en galleon (4,93) och om när han skulle befinna sig på Hogwarts expressen (11:00, 1 September). 

Till slut sa han:

" Sist men inte minst vill jag att du kommer ihåg, att bara för att du läst Harry Potter böckerna ska du inte tro att du vet allt om Hogwarts."

 


Tack så mycket för att ni läste, och skriv gärna vad jag gjorde bra, och vad jag borde förbättra. 





dessa 5 poäng kom eftersom du deltog i KLASSRUMMET 29.10.2019 under Halloween veckan! // Emmi

"BECAUSE EVEN IF TELLING U ALL MY SECRETS CAN'T BE MY TOP PRIORITIY I PROMISE THAT PROTECTING U ALWAYS WILL BE."

26 aug, 2019 17:54

Detta inlägg ändrades senast 2019-10-29 kl. 21:11
Antal ändringar: 1

Pride Potter
Elev

Avatar

+1


Jättebra! Bra att du byter rader, det blev mycket enklare att läsa. Hittade inget stavfel eller så, men jag är ju inget proffs och man kan alltid förbättra något. Ser fram emot mer!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F841dc70662bd0c14fe29a7b38cb7fe37%2F04e4856703d04f05-6f%2Fs400x600%2F68c00b60cf657fcd8750d01bbebbe10971ca9672.gifvhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.gifer.com%2FFlqn.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F238184626%2Foriginal.gif

27 aug, 2019 07:46

Avis Fortunae *
Elev

Avatar

+1


Jag tycker att det är jättebra att du fokuserar på hur det är för den som är mugglarfödd, när någon från trollkarlsvärlden ska övertyga föräldrarna. Tänk vad konstigt det måste kännas för dem, och ditt berättande låter det ta tid.

Detta är bara en smaksak, men så här tycker jag: Jättebra att du byter rader; du kan även testa att dra ihop dem dvs ha mindre "luft" emellan.

Ser fram emot fortsättningen - Hogwarts med allt vad det innebär.

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

28 aug, 2019 17:07

Jupiter
Elev

Avatar

+2


Förlåt för att jag inte skrivit på ett tag, men här är iallafall nästa kapitlet
Spoiler:
Tryck här för att visa!

                            Kapitel 3                                 

Det hade varit konstig stämning kvällen innan, såklart, det hade varit lite bättre på morgonen, men trots det hade det varit skönt när de hade fått till jobbet. Tillsammans hade de  bestämt att de om tre dagar skulle resa till London för att inhandla skolsaker, och, det Leo längtade allra mest efter; en trollstav. Men de närmaste dagarna hade hand tänkt, vad Mr.Cooper än hade sagt ; titta på alla Harry Potter filmerna och ta reda på så mycket om den världen som möjligt. För Mr. Cooper hade faktiskt sagt att han inte skulle tro att han visste allt om Hogwarts, inte ingenting.


Ett dygn senare hade Leo sett klart de sex första filmerna. Hans favoritkaraktär hittills var Ginny Weasley: Hon var Både cool och rolig, och ja, det kunde inte hjälpas; Väldigt snygg. 

Av det han hade sett, verkade det som om Mr. Cooper hade rätt, för han hade inte förstått så mycket. Utan att tänka på att han kanske skulle få mer fakta av att läsa böckerna än av att se filmerna, förutom det faktum att det var tråkigt så skulle han aldrig hinna läsa ut de innan de åkte till Diagongränden och Leo hade ett behov av att få faktan innan han upplevde något, satte han i nästa film i Cd-spelaren. 


Efter att ha sett klart alla filmerna satt Leo och googlade om Hogwarts. Det fanns fyra olika elevhem, varav två av de inte var med särskilt mycket i filmerna. De två som Leo helst skulle vilja hamna i  var Ravenclaw eller Slytherin. Men han fick inte börja hoppas för mycket, då skulle han bli besviken. Men tänk om han hamnade i Hufflepuff. Visst det behövdes Hufflepuffs som kunde vara lojala och allt sånt, men ändå, var det inte bättre om man kunde hitta på  en lösning för sin kompis än att följa med kompisen in i problemet. Men han gissade att så länge han kom in på skolan borde han vara nöjd.



Dagen efter var det enda Leo gjorde var att gå omkring och vara nervös. Tänk om allt bara var ett prank, tänk om han skulle åka till London och inte hitta Den läckande kitteln.  

På kvällen kunde han knappt äta. Han lyckades pressa ner lite burksoppa, innan han tackade för maten och gick upp och la sig. 

Trots att det var sent kunde Leo inte sova, allt störde. Det var smulor i sängen, det var för varmt med täcke och för kallt utan. 

När klockan var fem och Leo knappt hade fått sova någonting gick han upp och gjorde varm choklad. Eftersom det var mitt i sommaren var det redan ljust ute. Det hade varit ganska trevligt att vara uppe såhär tidigt, fåglarna kvittrade och det var nästan ingen trafik, om han inte hade varit så nervös. Två timmar senare fick han sällskap av sina föräldrar, hans mamma klappade honom på huvudet och frågade: “Hur känns det gubben?” 

Leo mumlade något till svar. 

“Vi åker så fort som möjligt.” Sa hans pappa, “Är du färdig?”

Leo nickade.

“Bra.”

 

I bilen kände Leo ett kraftigt illamående, det var som om  någon hade vänt uppochner på honom och skakat.

När de åkte förbi en vägskylt mot London drabbades Leo av en gripande känsla av att hoppa ur bilen. 

Eftersom det var så mycket trafik mitt i London så parkerade de några kvarter bort. De följde kartan som de fått av Mr.Hooper. När de var på rätt gata började Leo spana. Hans puls var uppe i tusen.

Men efter några minuter så såg Leo skylten.

“ Där!” Skrek han och pekade.

Människorna runt omkring stirrade på Leo, men han brydde sig inte; Det fanns faktiskt!

Leos föräldrar såg sig omkring.

“Vart då?” Frågade hans pappa.

“Åhh!” Stönade Leo, “Har ni glömt allt!? Ni kan inte se den, och ni måste nudda mig när vi går in. Kom nu!!”

Han tog sina föräldrar i händerna och släpade de in på puben. 

När de kom in, blev alla tre stående gapande. I disken stod två glas och blev putsade av en trasa, som ingen höll i! Människor med trollstavar satt och diskuterade över bord.

Han kunde inte sätta fingret på varför, men så fort Leo kom in så hade han känt en överväldigande känsla av att han hörde hemma här.

En kvinna med vänligt ansikte och en ljus fläta slängd över axeln kom fram till de.

“ Mugglarfödd?” Frågade hon. “ Första året?” 

Leo nickade. Kvinnan log ännu mer, och sträckte fram handen;
“Hannah Abbot, jag äger det här stället, och min man är professor på Hogwarts.”

Hans pappa harklade sig.

“Skulle du kunna…”
“Visa er hur ni kommer ut till Diagongränden? Följa bara med mig.”

Kvinnan visade de till en tegelmur.

“ Kom ihåg det här.”  Sa hon.

Hon knackade ett mönster på tegelväggen. Leo la det enkelt på minnet.

Och så öppnades porten. Filmerna hade inte kunnat fånga diagongränden alls. Där kunde det som mest beskrivas som coolt. Det här var helt magiskt!!!





"BECAUSE EVEN IF TELLING U ALL MY SECRETS CAN'T BE MY TOP PRIORITIY I PROMISE THAT PROTECTING U ALWAYS WILL BE."

10 okt, 2019 17:18

Avis Fortunae *
Elev

Avatar

+1


Du fångar verkligen den förväntansfulla stämningen innan starten på Hogwarts! Det känns som om det händer på riktigt och man försöker förbereda sig med att se filmerna - och googla om elevhemmen. Intressant att Leo vill hamna i Ravenclaw eller Slytherin, och motiveringen till det med hur han skulle reagera angående kompisen.

Slutet blir som en cliffhanger med den magiska Diagongränden (och det blir lite extra starkt för mig eftersom jag själv precis lade ut ett kapitel om denna speciella plats). Ser fram emot fortsättningen!

EDIT: Jo, jag kom att tänka på en sak som jag blev nyfiken på: Ungefär vid vilken tid utspelar sig berättelsen? Är det nutid? Jag tänker på att Hannah Abbot är vuxen och arbetar i baren, medan hennes man undervisar på Hogwarts.

Längtar till nästa kapitel!

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

10 okt, 2019 19:50

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > När alla vet om

Du får inte svara på den här tråden.