Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

En Svensk Tiger

Forum > Quidditchplanen > Rollspel > En Svensk Tiger

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Vildvittra
Elev

Avatar


Öppet Rollspel

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fwww.tornsvala.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FIMG-Kopia-3.jpg

Bakgrund
Tänk dig att du sitter hemma vid köksbordet, eller på jobbet. Det är en något gråmulen dag den 1 september 1939 och radion är igång.
Plötsligt avbryts musiken och en välkänd röst från din statsminister Per Albin Hanson gör sin röst hörd.
Tyskland har invaderat Polen och Andra Världskriget är i gång.

(Lyssna på de första 16 sekunderna typ)

Medborgare! Det förfärliga som vi i det sista hoppats att världen skulle förskonas ifrån har inträffat. Ett nytt stort krig har brutit ut. Vi ha att konstatera detta ohyggliga faktum och det tjänar bra litet till att försöka giva uttryck åt den sorg och fasa vi känna vid tanken på vad detta kan föra med sig av vånda och ve för en redan förut sargad och pinad mänsklighet.
För oss svenskar gäller det nu att med lugn och beslutsamhet endräkteligen samlas kring den stora uppgiften att hålla vårt land utanför kriget, att vårda och värna våra omistliga nationella värden och att på bästa sätt bemästra den onda tidens påfrestningar.


Vad händer? Vad tänker du? Ska du ställa upp?

Rollspelet
Rollspelet utspelar sig "Någonstans i Sverige" år 1940, i en liten stad med närliggande bas för en militäranläggning.

Till militäranläggningen har det tillkallats många män för att göra värnplikt och de flesta av stadens män har även kallats ut till värnplikt.
Detta ger dig som kvinna möjlighet att ta ett av männens jobb, jobba inom Lottakåren eller liknande.
Kanske har du familj som du måste sköta utan din mans försörjning och med ransoneringen som tillkommer?
Kanske är du bara en ung människa som ser detta som ett privilegium att prova på nya saker, att umgås med nya människor och ut och dansa på lördagar.

Tänk även på vilken tid vi befinner oss i året är 1940, vilket innebär om du är runt 20 år så föddes du på 20 talet.
Det var en annan tid än den vi har nu, men mycket av den gamla könsmaktsordningen började släppa.
Tänk även att homosexualitet var långt inne i garderoben, även om det självfallet förekom.

Bra saker om Beredskapstiden




Lite regler och allmän info
Till att börja med, jag vet att vi inte kommer kunna hålla detta fullkomligt historiskt korrekt. Men vi kan försöka så gott vi kan, det viktigaste är att vi får känslan och att vi har kul.
Googla Andra Världskriget Sverige och Beredskapstiden Sverige, så får du fram bra information.

Regler
1. Du får inte rolla en annans karaktär.
2. Skriv hon/han/hen, inte jag.
3. Ganska långa och beskrivande inlägg, inte bara några meningar.

Mall
Namn:
Kön:
Ålder (20-30 år
Familj:
Bakgrund:
Arbete i staden/militära:
Utseende:
Övrigt:

"Flitwick är en mycket liten man, med en mycket lång stav."

10 mar, 2019 21:51

Bevaka tråden

Forum > Quidditchplanen > Rollspel > En Svensk Tiger

Du får inte svara på den här tråden.