Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Stephen Fry eller Jim Dale

Forum > Harry Potter > Stephen Fry eller Jim Dale

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Kintsugi
Prefekt

Avatar


Har du lyssnat på Harry Potter-böckerna?
Har du lyssnat med Stephen Fry eller Jim Dale, eller båda?
Vem är din favorit?
Om du har lyssnat på båda. Är det märkligt, eller kan man liksom tycka om båda versionerna lika mycket?

Jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara någon form av debatt kring vem som är bäst. Men tihi fick jag. Min kombo sitter nu och försöker bestämma sig för vem hon tror sig föredra innan hon skall lyssna på böckerna.

Eftersom jag själv lyssnat på Stephen Fry så känns hans röst given. Den känns levande och håller mig vid liv (lyssnade precis på några meningar). Jim Dale däremot, han har en härlig dialekt och talar fortare(?), men hans version känns så... platt, och lite död (jag kände mig uttråkad och avdankad när jag lyssnade lika många meningar av honom)? Men Jim har tydligen vunnit pris för sin version och verkar vara mest omtyckt av kritiker?

Haha, oh well, jag är väl förmodligen redan hjärntvättad och old school - vill inte acceptera annat än vad jag är van med (vad gäller den här frågan). Eller något. Hur är det för dig?


Vi får väl se när min kombo bestämt sig. Det kan ta alltifrån tre månader till sju år (ps. jag skämtar inte).

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

25 maj, 2015 19:58

Goldcrest
Elev

Avatar


Har endast lyssnat på Stephen Fry och tycker han gör det fantastiskt bra. Har lyssnat igenom alla böckerna 3-4 gånger. Var flera år sedan jag läste böckerna, till stor del beror det också på att jag har de 5 första endast på svenska.

Kände inte till den debatten men ska lyssna lite på Jim Dale och göra en utvärdering men kanske är man allt för van redan med Stephen Fry.

25 maj, 2015 22:42

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Stephen Fry eller Jim Dale

Du får inte svara på den här tråden.