Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Pottermore-guide

Forum > Harry Potter > WizardingWorld.com > Pottermore-guide

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+2


Hej!
Det verkar vara väldigt många som undrar vad Pottermore är, vad det går ut på osv. Jag tänkte förklara lite vad det hela är för något så fler kan förstå vad det går ut på

_____________________________________________________________________

Registrering
Här fyller du alltså i namn, e-mailaddress och annan information (vissa fält behöver du inte fylla i), precis som en vanlig registrering. Den frågar också hur många böcker/filmer du har läst/sett så att du inte blir spoilad om något.
Då får du välja ett användarnamn! Det kommer fram en lista på vad du kan välja. Välj något du tror att du kan komma ihåg; de är kluriga!
När du är klar med allt det ska ett mail skickas till e-mailen du skrev in. Där klickar du på länken och då kommer du fram till Sorteringshatten!
Sorteringshatten kommer välja ut dig till ett elevhem du ska gå i. Den ställer ett par frågor du ska svara på och i slutet av testet får du elevhemmet du passar bäst i. Bara att köra igång!

_____________________________________________________________________

Diagongränden
I början får du en handlarlista på vad du ska köpa till ditt skolår på Hogwarts. Den enda platsen du kan hitta de sakerna på är förstås Diagongränden! Du får en handlarlista på vad du ska köpa, och då är det bara att sätta igång! Först måste du gå till Gringotts. Där får du en nyckel du ska öppna ditt valv med. Där har du 500 galleoner (vilket motsvarar ungeför 20 000 svenska kronor!) att handla för. Titta på handlarlistan så ser du vad du ska köpa. Du ska även köpa ett djur att ha som ger dig notifikationer (vilket vi går in på senare).

I Diagongränden finns dessa affärer hitills:

Flourish and Blotts
Här kan du köpa dina skolböcker! Du kan titta på listan och se vilka böcker du ska ha. När du ser en bok som står på listan, klicka på den och då kommer det upp hur mycket den kostar och fakta om boken. Tryck på Buy och så har du köpt den!

Potage's cauldron shop
Här köper du kittlar till trolldrycksskapandet. Det finns tre olika sorters kittlar, koppar, mässing och tenn. På listan står det att du ska köpa den av tenn, men det är inget måste, så länge du har en kittel är det rätt. Desto dyrare kitteln är, desto snabbare går det att brygga i den.

Apothecary
Här köper du ingredienser till trolldrycker, om du vill brygga en trolldryck du inte har alla ingredienser till. Här finns allt du behöver till trolldryckslektionerna!

Eeylops emporium & magical menagerie
Här köper du djur som kommer med notifikationer! Du kan välja mellan katt, uggla eller padda. Det finns dessutom massor av olika sorter. Bara att välja!
Hint: Tryck på More pets så kommer det upp fler!

Wiseacre's wizarding equipment
Här kan du köpa all sorts utrustning till ett skolår på Hogwarts! Allt från vågar till teleskop - bara att ta för sig!

Hint: Nu är affärerna slut på den här sidan. Tryck på More shops så kommer det upp fler!

Daily Prophet
Här kan du se rykande färska nyheter om quidditch! Uppdateringar om matcher och liknande finns här. Heja på de du tycker är bäst!

Ollivanders
Och slutligen är vi på sista stationen. Ollivander kommer ställa ett par frågor till dig, som vilka kroppsproportioner du har, ögonfärg och liknande. I slutet kommer du få den stav som passar dig bäst. Du kan inte byta stav, utan du måste ha samma hela tiden.

Klar med shoppingen. Dags att gå till vad du kan göra på Pottermore!

_____________________________________________________________________

Profil
Längst upp till vänster finns en bild på det djur du köpte i Diagongränden samt elevhemsfärgen som bakgrund med ditt användarnamn under. trycker du där kommer du till din profil. Där kan du skriva ner en kort rad om dig själv samt se information om kontot. Du kan se när du registrerade dig, var du kommer ifrån (land), hur många elevhemspoäng du har tjänat in, både den här omgången och totalt, hur många utmärkelser du har (badges), vilka du är vän med, vilka saker du har markerat som favoriter och vilken trollstav du har. Du kan även se hur många trollformler, böcker, chokladgrodekort, föremål och trolldrycker du har . Som bakgrund kommer det vara färgen på ditt elevhem.

Elevhem
Bredvid profilikonen finns det en bild på ditt elevhem. Klickar du där hamnar du i ditt elevhems sällskapsrum. Där kan du skriva till andra i samma elevhem. Du kan inte ge ut personlig information eller skriva speciellt långt, men all kontakt med potterheads är guld värt!

Saker
Här finns allt du har samlat på dig under spelets gång, som bönor, chokladgrodekort, saker och böcker du har. Du kan inte göra något med sakerna, de finns där för att visa upp!

Notifikationer
Klickar du på djuret bredvid texten Pottermore kommer du till notifikationerna. Det står vilka aktiva dueller du har, vilka trolldrycker du brygger och vilka vänförfrågningar du har. Men det står även meddelanden du får från J.K Rowling! Hur häftigt är inte det! Det är nyheter om spelet, om det har kommit uppdateringar eller så. Om du vill markera att du har läst meddelandet klickar du på Mark all as read så är det fixat!

Elevhemspoäng
Här ser du hur många elevhemspoäng du har tjänat in. Elevhemspoäng kan du tjäna ihop genom att brygga trolldrycker, vinna dueller eller spela avsnitt från böckerna. Det elevhem som har samlat ihop flest poäng vinner elevhemspokalen!

Stora Salen
Klickar du här kommer du till stora salen, där du ser var alla elevhem ligger i tävlingen. Du kan se vem som har samlat in mest poäng för ett elevhem osv. Det finns även länkar till "Read About..."s med Dumbledore och Hogwartsgrundarna!

Sällskapsrummet
Här kommer du till samma plats som du kommer till när du klickar på elevhemmet. Inget jag behöver förklara en gång till, helt enkelt!

Duelleringsklubben
Här kan du duellera mot olika människor! Du kan välja mellan att öva på trollformlerna, öva mot en motståndare från samma elevhem (som en vanlig duell fast du vinner inga elevhemspoäng om du vinner) eller utmana ett annat elevhem! Du kan även utmana vänner genom att klicka på "Challenge" under vännens användarnamn.
När du har en duell med någon kan du välja en trollformel att utöva. Alla har olika svårighetsgrad och effekter - Du får pröva dig fram!
När du ska utöva besvärjelsen kommer det upp massa bokstäver och längst ner står det formelns namn med vissa bokstäver som är gula. Det är de som är gula du ska använda för att kasta besvärjelsen. Du börjar med att trycka på den första bokstaven som är gul. Då dyker det upp en slags "radar" runt den bokstaven på skärmen som blir större och sedan mindre. När den är som störst ska du trycka på samma bokstav igen. Då kommer en gul linje att dras till nästa bokstav som är gul på formelns namn längst ner. När det gula strecket kommit fram till bokstaven, trycker du på bokstaven och gör samma sak där. Den som har utövat trollformeln bäst vinner och får 5 elevhemspoäng!

Trolldryckslektionerna
Trolldrycker är en viktig del i trollkarlsvärlden. Klickar du här kommer du till din trolldrycksbok med alla drycker du kan göra. Men du måste ha alla ingredienser för att göra en dryck. Om du inte har ingrediensen finns det en blå ruta bredvid där det står Buy och klickar du där kommer du till apotekarbutiken i Diagongränden där du kan köpa ingrediensen.
När du har valt en dryck ska du välja kittel. Beroende på om den är gjort av tenn, mässing eller koppar tar det olika lång tid för drycken att bryggas. När du har valt kittel är det bara att sätta igång!
På bordet med kitteln och ingredienserna finns boken där instruktionerna finns. Klicka på den och där står det vad du ska göra! Följ instruktionerna och efter det ska du dra trollstaven (som också finns där) mot kitteln och då ska du vänta så länge som det stod att du skulle göra när du valde kittel.
När du har väntat så länge följer ytterligare instruktioner. När du har gjort dem, é voíla! Du har nu en klar trolldryck, plus elevhemspoäng, hur många beroende på svårighetsgraden!

Diagongränden
Klickar du här kommer du till Diagongränden.

Hint: Bredvid bilden med Diagongränden finns det lite olika affärer som finns där. Som genvägar!

Pottermore
Klickar du här kommer du till en karta med lite olika genvägar till de olika platserna. Under finns en rad med olika bilder. Klickar du på den första, börjar du med spelet!

_____________________________________________________________________

Leva Harrys liv
När du har klickat på den första rutan kommer du till Privet Drive. Först är det en textruta mitt i skärmen. Den ska försvinna om du klickar vid sidan om den. När den har försvunnit ska du leta efter saker på bilden, till exempel hålla musmarkeringen över saker för att se om det händer något. Om det händer någon fylls din "taskbar" en liten bit med ett gult streck. Om du inte hittar något mer kan du zooma in genom att dubbelklicka. Där kan du hitta fler grejer.
Vissa saker måste man klicka på. De markeras om du har musmarkeringen över dem.
När din taskbar är fylld med det gula strecket är det bara att gå till nästa ruta! Och så fortsätter det!

Read About's
Sådana där du ska klicka på är ofta Read About's. Där kan du få fakta om en karaktär, en plats, en sak eller något annat i trollkarlsvärlden. När du hittar dem i spelet står det bara vem/vad det är, men klickar du på "Read more about..." så kommer du till en hel sida fylld med fakta om hon/han/det! Du kan även markera saken som favorit genom att klicka på "Add to favourites".

Chokladgrodekort, bönor och annat
Andra markerade saker kan vara saker som läggs till i din koffert. Det kan vara bönor, chokladgrodekort, trolldrycksingredienser eller något annat. Att samla ihop sådana ger också elevhemspoäng!

­­­­­­­­­­­­­­­_____________________________________________________________________

Något ni tycker jag har glömt? Skriv det isåfall! Ställ gärna frågor också så kan jag eller någon annan som har Pottermore svara på det. Och ha det så kul med spelet! (Och ge mig gärna feedback - det här tog sjukt lång tid att skriva)

17 apr, 2015 19:00

Borttagen

Avatar


Paulina Black tack för guiden

29 aug, 2015 11:52

Borttagen

Avatar


tack för hjälpen, men hur fungerar duellklubben?

21 sep, 2015 16:40

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
tack för hjälpen, men hur fungerar duellklubben?

Det förklarade jag här:

Skrivet av Borttagen:
Duelleringsklubben
Här kan du duellera mot olika människor! Du kan välja mellan att öva på trollformlerna, öva mot en motståndare från samma elevhem (som en vanlig duell fast du vinner inga elevhemspoäng om du vinner) eller utmana ett annat elevhem! Du kan även utmana vänner genom att klicka på "Challenge" under vännens användarnamn.
När du har en duell med någon kan du välja en trollformel att utöva. Alla har olika svårighetsgrad och effekter - Du får pröva dig fram!
När du ska utöva besvärjelsen kommer det upp massa bokstäver och längst ner står det formelns namn med vissa bokstäver som är gula. Det är de som är gula du ska använda för att kasta besvärjelsen. Du börjar med att trycka på den första bokstaven som är gul. Då dyker det upp en slags "radar" runt den bokstaven på skärmen som blir större och sedan mindre. När den är som störst ska du trycka på samma bokstav igen. Då kommer en gul linje att dras till nästa bokstav som är gul på formelns namn längst ner. När det gula strecket kommit fram till bokstaven, trycker du på bokstaven och gör samma sak där. Den som har utövat trollformeln bäst vinner och får 5 elevhemspoäng!


Hoppas att du förstod

22 sep, 2015 20:26

chokladgrodan:))
Elev

Avatar


Jag kan inte komma in till registrerings sidan, nör jag kommer in på Pottermore så är det typ en stor rosa orange skylt där det står typ "welcome to the new Pottermore". Jag hittar verkligen inte till registreringen! Jag är på mobilen om det spelar roll. Hjälp?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F45.media.tumblr.com%2F5cc27bd336b65035c493af57cf8002e2%2Ftumblr_n7seazriLu1tcjjwao1_400.gif

22 sep, 2015 20:53

Borttagen

Avatar


Skrivet av chokladgrodan:)):
Jag kan inte komma in till registrerings sidan, nör jag kommer in på Pottermore så är det typ en stor rosa orange skylt där det står typ "welcome to the new Pottermore". Jag hittar verkligen inte till registreringen! Jag är på mobilen om det spelar roll. Hjälp?

Hm. Undersökte problemet själv (var innte på iPaden) och ja, det ser ut så för mig med! Kanske de håller på att uppdatera sidan? Vet verkligen inte

22 sep, 2015 21:01

chokladgrodan:))
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av chokladgrodan:)):
Jag kan inte komma in till registrerings sidan, nör jag kommer in på Pottermore så är det typ en stor rosa orange skylt där det står typ "welcome to the new Pottermore". Jag hittar verkligen inte till registreringen! Jag är på mobilen om det spelar roll. Hjälp?

Hm. Undersökte problemet själv (var innte på iPaden) och ja, det ser ut så för mig med! Kanske de håller på att uppdatera sidan? Vet verkligen inte

Ok, tack endå!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F45.media.tumblr.com%2F5cc27bd336b65035c493af57cf8002e2%2Ftumblr_n7seazriLu1tcjjwao1_400.gif

23 sep, 2015 15:03

Evreka
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av chokladgrodan:)):
Jag kan inte komma in till registrerings sidan, nör jag kommer in på Pottermore så är det typ en stor rosa orange skylt där det står typ "welcome to the new Pottermore". Jag hittar verkligen inte till registreringen! Jag är på mobilen om det spelar roll. Hjälp?

Hm. Undersökte problemet själv (var innte på iPaden) och ja, det ser ut så för mig med! Kanske de håller på att uppdatera sidan? Vet verkligen inte

Sidan har ändrats radikalt, se:
Nya Pottermore här på Mugglis,
Welcome to New Pottermore (engelska),
Info om förändringen (engelska).

Roa er med HP Puzzles på: Try & Trix (Engelska)

24 sep, 2015 13:19

WilmaGranger
Elev

Avatar


Det går inte o registrera sig ?

28 okt, 2015 17:06

Evreka
Elev

Avatar


Skrivet av WilmaGranger:
Det går inte o registrera sig ?

Följ länkarna i inlägget precis ovanför ditt.

Roa er med HP Puzzles på: Try & Trix (Engelska)

28 okt, 2015 18:21

1 2

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > WizardingWorld.com > Pottermore-guide

Du får inte svara på den här tråden.