Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Den levandes dödens saft, hos Disney.

Forum > Harry Potter > Den levandes dödens saft, hos Disney.

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Asked Calmly
Elev

Avatar


God jul på er alla, ska jag väl börja med att säga.

Idag är det ju juldagen, dagen då det flesta vättiga människor i världen firar julafton (vissa firar andra dagar och andra inte alls..).
Igår sändes ju Kalle Anka och hans vänner, precis som varje år på julafton (sedan 1957, tror jag). Och idag sändes Snövit och det sju dvärgarna, hela filmen.

Det var första gången jag någonsin såg den och jag la märke till en sak, ett misslyckande i Harry Potter filmerna (ja, jag hade inte placerat forumet under fel kategori ).
Äpplet som Snövit får, är nämligen doppat i Den levande dödens saft, en trolldryck som är så stark att den som får i sig den försänks i en sådan djup sömn att h#n lika gärna kunde vara död.

Denna trolldryck, finns inte bara i Snövit, utan indrucerars även under en lektion i trolldryckskonst, av Severus Snape gav ut svaret för att den "store" Potter inte kunde.

Nå väl, denna magnifika trolldryck gjordes också i sexan, under Professor Snigelhorns första lektion.
Och -om jag minns rätt nu- så var avcheckningen (jag stava rätt till det första gången, men fråga endå mamma om det var rätt stavat. Ha!) i boken (originalet) bara att Professor Snigelhorn kolla på färgen av trolldrycken, för att se hur färdig och bra den vart.

Medan i filmen (!) så tar Snigelhorn en fjäder och låter den falla ner på drycken (detta är en förkortning som kanske får dig att glömma bort att detta har med trollkonst att göra) och om fjädern försvinner (på något maagiskt vis), så var det en perfekt levande dödens saft.

Ser du felet?

Kanske, kanske inte. Det viktiga här är att fjädern upplöses av trolldrycken, men inte äpplet.
Hur kommer detta sig?

Vad är det för en skillnad mot en fjäder och ett äpple? Båda två är hyfsat kompakta föremål, som inte är levande.

Eller ja fjädern har suttit på något levande, men vad gör det för skillnad?
Är anledningen till att äpplet inte upplöstes (jag vet inte varför jag börja använda det ordet, så fråga inte) var för att det var någon form av annan magisk kraft på det?

Isådanafall har någon knepet? Skulle gärna ha det, men annars kan jag nog komma på det själv.

Eller är allt bara ologiskt här?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fexternal-content.duckduckgo.com%2Fiu%2F%3Fu%3Dhttps%253A%252F%252Fmedia.tenor.com%252F8-jJyFqnWxwAAAAC%252Fsteins-gate-wave.gif%26amp%3Bf%3D1%26amp%3Bnofb%3D1%26amp%3Bipt%3D3f3c0dd39c39fb837ba76cdfb69bbab05b333f0f9b647bd4ace26faaabe54c11%26amp%3Bipo%3Dimages

25 dec, 2015 21:30

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Den levandes dödens saft, hos Disney.

Du får inte svara på den här tråden.